Tuesday, September 8, 2009

Teman Sejati

Pada minggu lepas aku telah menerima satu SMS daripada Abdullah, seorang kawan yang aku kenali di surau Al-Mawaddah dekat rumah. SMS itu berbunyi
'Assalamualaikum.U r missing solat (subuh berjemaah)from last 2days.Don't sleep too much.Try to come solat berjemaah.Insyallah..'
Message ini sangat ringkas tetapi mempersonakan. Jarang atau hampir tiada kawan yang sebegini, cuba mengingatkan tentang solat. Lebih-lebih lagi solat subuh. Rata-rata masyarakat bagaikan tidak mengetahui adanya sesi solat subuh berjemaah di surau-surau atau masjid pada setiap awal pagi. Termasuklah aku!!
Dalam hatiku,mungkin kawan seperti inilah yang disebut teman sejati. Abdullah sebenarnya berasal dari Pakistan,berbangsa pashtun. Dia seorang yang sangat taat solat berjemaah di surau. Kadang-kadang Abdullah lah menjadi bilal,imam dan ma'mun juga. Kerana Abdullah keseorangan di surau Al-Mawaddah. Ingin sekali aku menjadi taat seperti Abdullah..

5 comments:

  1. Bertuahlah anda punyai rakan yang begitu... Ada kawan hanya mengajak makan2, karoke atau wayang je.

    ReplyDelete
  2. malangnya saya tak mempunyai sahabat yang begitu..alangkah bertuahnya anda..

    ReplyDelete
  3. abdullah keseorangan?

    cepat2 temankan dia.. kagum.. jarang2 sgt dpt jumpa yg mcm abdullah ni

    ReplyDelete
  4. Dulu..... pernah gak ada kawan macam tu, tapi sekarang dia tak keseorangan lagi.... meriah, harapnye jadi meriah jugaklah selepas musim ni...

    ReplyDelete
  5. abdullah...inilah kawan yang wajib didampingi.

    ReplyDelete